lördag 4 januari 2014

Skapa vår i en glasburk...









För att möta det nya året med lite nytt och fräscht i växtväg åkte vi på en liten trädgårdsbutiks-tur i går.  Vi startade på Ulriksdal där söta röda katten Chewie hälsade oss välkomna med att stryka sig mot våra ben och hälsa högljutt och glatt vid entren innan han tog ett skutt upp på ett bord och lät sig villigt fotograferas av mej och min väninna. Här andades vi växthusluft och inhämtade isnpiration för det nya året, några olika lökar inköptes och min dotter satsade en del av julklappspengarna på ett eget Bonsaiträd.
Sedan bar det vidare till andra handelsträdgårdar och till Willab garden där den stora glasburken för lite drygt hundralappen från Mica inhandlades. Perfekt till att göra små växtstilleben i med små vårlökar eller annat. Burken med trollsländan på kommer från Åhlens mellandagsrea, funkar både till det ena och det andra. Sista bilden visar en enorm rostig kruka utanför Ulriksdals enré. 
Ha en bra lördag!

8 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Härliga inspirerande bilder från dej, och så fint med en Vårplantering i en burk,
Mysigt att åka och besöka Växthus,
ÖnskaR Dej en fin Lördag
Kramar Kathrine


Josephine sa...

Superfint! Nu blev jag sugen på att göra nåt liknande :)

Mamma C sa...

Vilken vacker vårplantering di gjort.
Ha en toppenfin lördag.
Kram Mamma C

Meta sa...

Visst är man sugen på våren nu. Saknar plats ännu i mina fönster, vill inte ta bort ljusen det blir så mörkt sen. Får sån otrolig vårkänsla när jag ser din plantering, längtar till den omtalade våren.
Ha en fin kväll
Kram Meta

Anci sa...

Nu känner jag att våren är på väg :) Får jag härmas ??

Kram
Anci

Katta sa...

Så klart du får Anci ♥

G:a Affären sa...

En egen liten värld i glasburken, så fint. Jag kommer ihåg från skolan när fröken hade en burk som var tillsluten och livet där inne skötte sig självt. Tillslut var det så mycket kondens att det var svårt att se något. Men jag blev förundrad!
Vilken enorm kruka, häftigt! Mysigt också att besöka olika trädgårdsbutiker så här års.

Kramar
Cia

Blan betong och gammeldags pioner sa...

vilken härlig vårplantering...när jag ser dina fina bilder påminner jag mig att jag bara MÅSTE KÖPA DET DÄR OBJEKTIVET SNART......kramelikram från Maja