lördag 14 december 2013

Mossgran i luciatider....




 
Hoppas ni alla hade en fin Luciadag i går. Tycker Lucia är en av de finaste och starkaste traditionerna vi har här i norden. Någon vanlig bordsgran har inte jag men jag gjorde mej en liten mossgran i stället. Det gjorde jag genom att skära till en bit oasis till formen av en strut sedan klädde jag in den i grönmossa som jag fäste med små märlor jag själv böjt till av ståltråd som jag stack genom mossan och oasisen. De små kulorna är pärlor jag trätt på tunnare ståltråd och tvinnat och sen stuckit rakt in i trädet. På toppen en stjärna av rostig ståltråd. Oasisen la jag i blöt innan och sen sprayar jag mossan med blomspruta då och då. Som avslutning på dagens inlägg kommer Luciaängeln som fortfarande lussar för oss. Ha en fin lördag!

11 kommentarer:

Margareta, Holmsunds blommor sa...

Det var en söt liten gran. Tror jag gör hem till mig själv - en liten grupp med flera i olika storlekar att ha på julbordet.
God Helg

Katta sa...

Tack Margareta! Kommer med att göra flera, tror de blir jättefina i grupp.

Meta sa...

Så söt granen är, blir säkert toppen med flera tillsammans.Vad du är duktig att hitta på.Här blir det nog inte så mycket mer pyntande nu, Platsbrist..
Ha en fin helg
Kram Meta

Anonym sa...

Visst är det kul vad mycket man kan göra med mossa!

Inger

Karla sa...

hej! Tack för tipset...så himla snygg mossgran du gjort! Om jag hinner så fixar jag en likadan ...innan jul...;-) Ha en bra tredje Advent imon, Karla.

Fia sa...

Finfin gran, bra tips som kanske även en (som jag) med tumvantar klarar av;))Ha en härlig 3:e advent ♥ Kram fia

jeannettestgermain sa...

Lucia is a beautiful December custom!

Villrose sa...

Kjempesøt mosegran :-)
Ha en fin 3. Advent!

Anci sa...

Den är såååå fin !

Kram
Anci

Blan betong och gammeldags pioner sa...

sååå snyggt!!!!! Hoppas förkyldningen är bättre...jag ha önskat mig objektivet som du hade av tomten få se om jag varit snäll.....ha en fin vecka kram från maja

Mamma C sa...

Vilken fin mossgran du gjort.
Ha en bra ny vecka.
Kram Mamma C