måndag 25 november 2013

Adventsblommor och glögg...




 
Första adventsgrupperna här hemma är gjorda, och jag har som vanligt inte de mest typiska julblommorna i mina (förutom hyacinten då). En liten metallstrut med en suckulent och lite spansk mossa och så en Hyacint tillsammans med lite hjärtan på tråd med spansk mossa och grön mossa i en liten träknoteskål  min pappa gjorde en gång i tiden. I den gruppen sitter även en ruffig liten värmljushållare. Hyacinterna skaffar jag alltid en vecka innan advent så hinner de blomma lagom till advent lite beroende på hur varmt de står och hur mycket vatten man ger dem. Hjärtan på tråd är väl inte direkt nån julblomma men jag tycker den är perfekt att blanda i för lite hjärtan har man ju ändå oftast med till julen sen.
En god alkoholfri glögg som jag kan rekommendera är denna med smak av Delicatoboll :) Kunde inte låta bli att pröva den då jag är nyfiken på allt nytt, smaken är friskare än man kan tro inte alls lika söt som de flesta andra glöggar är, riktigt god.
Önskar er alla en riktigt bra start på veckan!

9 kommentarer:

Meta sa...

Knotan är ju bara så fin med julblomman i. Härligt att få ta in lite juligt nu då går det ännu fortare till våren.
( fick du tag på saffransreceptet?)
Ha en fin vecka
Kram Meta

Fågel Blå sa...

Underbara bilder från dej, så vackert du arrangerat!
Önxkar dej en fin Vecka
Kram Kathrine

Mamma C sa...

Vilket fint arrangemange du gjort. Tack för tipset på glöggen.
Kram Mamma C

Hajan sa...

DEN GLÖGGEN HAR JAG INTE HÖRT OM FÖRUT. i ÖSTERRIKE DÄR VI VARIT ETT OTAL MASSA GÅNGER. FICK MAN ALLTID ALKOHOLFRI GLÖGG , GASTHAUSETS VÄRD SA, VI KAN INTE BJUDA ANNAT. DE SKALL JU KÖRA BIL VAR DE SKALL HÄR. JAG HAR ALLTID BÅDE OCK , DE SOM INTE KÖR VILL
VÄL HA LITE STARKARE KANSKE.
MYCKET FINT INLÄGG FRÅN DIG SOM VANLIGT. KRAM FRÅN HAJAN

Stefan Praetorius Naurin sa...

Vackert komponerade bilder och din text får mig att längta efter jul. Ha en bra vecka Katarina

Maliva`s verden sa...

Vakkert....du skulle startet din egen butikk. Vakkert lysfat under her også, og jeg er som deg tenner lys fra morgen til kveld.
En god erstatning når vi ikke har peis...og du kan tro jeg synes det er godt å være tilbake i Norge nå i førjulstiden. PS! er takknemlig for julemusikktips på dagens blogginnlegg...blir ikke julemusikk på mannen min til torsdag, men Sigur Ros Live i Oslo. Gjett om jeg skulle ønsket og vært sammen med han der. Ha en fin dag. Klem fra meg

Hemma hos Ingeborg sa...

Härliga bilder. Har inte några julblommor än men skall försöka hämta några i veckan. Glögg däremot blir det nästan alla kvällar.

Hemma hos Ingeborg sa...

Härliga bilder. Har inte några julblommor än men skall försöka hämta några i veckan. Glögg däremot blir det nästan alla kvällar.

Hemma hos Ingeborg sa...

Härliga bilder. Har inte några julblommor än men skall försöka hämta några i veckan. Glögg däremot blir det nästan alla kvällar.