torsdag 27 juni 2013

En fantastisk liten oas...








 
I dag bjuder jag på lite bilder från en liten oas mitt i min stad, vår vackra huvudstad. Ett litet krypin vid sidan av Drottninggatans myller, Centralbadsparken.
Har man inte lyckan att bo i något av husen med terrass eller balkong in mot parken kan man ju i alla fall besöka den ändå och njuta.
Man kan smita in och vila fötterna under shoppingturen och dofta på Pionerna eller varför inte ta en god matbit och ett glas med något gott på någon av restaurangerna här.
Det vackra huset med den lilla söta balkongen längst upp är Hårlemanska malmgården (uppkallad efter hovträdgårdsmästaren Johan Hårleman) från början av 1700-talet. Senare flyttade arkitekten Wilhelm Klemming in här och förnyade trädgården och ritade Centralbadet i Jugendstil som stod klart 1904. Statyn i dammen med Triton på delfin är ritad av Wilhelms dotter Greta Klemming.
Nu ska jag ut och njuta av sommaren och önskar jag er en fin dag!

2 kommentarer:

Viola sa...

Tala om vacker oas, ljuvliga bilder, vår huvudstad är fantastisk vacker på sommaren, ha en fin helg, här strålar solen från en blå himmel, kram

Hajan sa...

Håller med Viola , det är underbart
i Stockholm. Alltid hittar man
någon plats, något intressant att
titta på. Det är bara gott om tid man måste ha.

tack