tisdag 10 januari 2012

Januariblommor....





Man behöver ju blommor på vintern med, i allafall gör jag det. En favorit som klarar sig länge i kruka inomhus fast den egentligen gillar att ha det lite svalt är ju Helleborus eller Julros som den kallas på svenska, tycker namnet Helleborus är bättre eftersom den inte bara är en julblomma i mina ögon utan passar lika bra på hösten och en bit in på våren. En annan växt som är både lättskött och vacker är förståss Orkiden. Jag har börjat använda den som julblomma nu för då känns den även rätt efter alla julhelgerna i stället för tex julstjärnan som man bara tröttnar på och slänger för att den är så starkt hopkopplad med just jul här i norden med lite mossa lindad runt krukan i december blir den lite mera julig då. Hyacinten med kottar runt i hinken har fått stå kvar utanför min dörr trots att julen är slut, den får nog stå där ett tag till. Ha en fin dag!


My christmasflowers are still hanging around, they might not be typical christmasflowers all of them (exept that Hyacint)but thats why I like them better cause I can still use them now in January. Have a nice day!

8 kommentarer:

Anci sa...

Även Januari är en blommånad, förstår jag nu ! :)

Kram
Anci

cosifan sa...

Var nere i källaren och kollade mina pelargoner igår. Fingrade lite på de skott som redan nu visat sig.
Dktr. Westerlunds Geranium doftade lte av citron....

Fågel Blå sa...

Så fina blommor!
Jag älskar Julrosor!!!!
Har ingen orkide men kanske skall köpa en!
Ha en fin dag
Kramar Kathrine

Tidsmästarinnan sa...

Hej Katta,
gillar dina blommor! Håller med dig, jag köper hellre något annat än julstjärnan, oftast håller man ju den vid liv till efter jul men sedan vill man ändå inte ha den kvar. Nej då gillar jag andra bättre. Hyacint är ju en stor favorit, för mig är den en vårblomma också :-)

Ska du fixa elementskydd, vad kul!

Ta hand om dig!
Kram
Susanne

Sanne sa...

Dear Katta,

love your flowers and the thing for the water ( dont know the name :(( in english..)

Have a nice day,
Sanne

hemma hos lilla mej sa...

Vad fina blommor du visar.Bara älskar blommor.Ha en skön kväll.Kramar Rita ♥

annashusidingtuna sa...

Hej!
Kan inte få nog av blommor den här årstiden!!Du tänker väldigt smart om julens blommor.
Kram Anna

Mamma C sa...

Våra julrosor blommar nu i vår trädgård. Orkideér det har jag året runt i fönstren. Det är ju gubbens avdelning.
Kram Mamma C