onsdag 27 juli 2011

Alamunk...













Kärt barn har många namn Rallarros, Mjölkört, Brudfackla, Himmelgräs, Rävrumpa, Skogsbloss eller som på Jämtska Alamunken. Ogräs anses det vara men har nån sett ett vackrare ogräs? När jag var barn och plockade dessa blommor i buketter så skrattade man åt mej men det har inte avskräckt mej för de får gärna vara med i mina vildbuketter än i dag. De växer praktiskt taget överallt och färglägger alla kalhyggen helrosa om somrarna och går även att äta i överlevnadssyfte eftersom det bla innehåller stärkelse och har en hög halt av c-vitamin. Ha en bra dag alla.

*

Aint they lovley theese pink wild-flowers on english called Fireweed, in sweden there are so many names of them so you can just pick a favouritename. Did you know its even possible to eat them to survive in the wilderness? Take care everyone.

5 kommentarer:

Sanne sa...

Hej dear Katta,

sooooo many of those flowers !!!
QWe have some of them her , but I don´t know if they would live in a garden...you could try it...

Have a nice day !!1
Best wishes,
Sanne

Fågel Blå sa...

Åhhhhh så vackert^^^
Vilka underbara bilder från dej!
Hoppas du har det bra!
Kramar kathrine

Anonym sa...

Ja visst är det fint med Alamunken!
syrran

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Det finns ogräs och så finns det ogräs... Förstår att du gillar den:)

Kram Annica

Anonym sa...

Ja....
Jag längtar upp när jag ser detta.

/P