tisdag 19 april 2011

En makalös manick...




Kommer här med ett litet tips i dag. Det första man får lära sig när man går på floristutbildning är att snitta blommorna. Man snittar med en vass kniv mot sig själv och i början är man nästan skakis när man ska göra det. Nu har nån smarty kommit på ett hjälpmedel som kan användas hemma när man får en bukett. Denna lilla pryl är hur lätthanterlig och smidig som helst och snittar snyggt i ett enda drag och kostar inte mycket. Fick den av min praktikgivare då hon tagit in dem i butiken och kommer att använda den på redan färdiga buketter hemma när det annars kan vara svårt att komma åt alla stjälkar. P.S. ni använder väl inte sax på stjälkarna??D.S.

Ha en solig dag!

*

This smart little invention is to cut theflower-stalks before you put them in water. If you dont have a good knife or mabe feel scared to use that this a perfect tool, cheap and easy too use. Have a nice and sunny day!

10 kommentarer:

Vit Poesi sa...

Ja det ser ju ut att va en bra att ha sak.
Hoppas du mår bra!
Kramar Malin

New olds by IsJa - Isabell sa...

Jaha, det är bara till att införskaffa en sådan stjälksnittare. Här hemma används det ömsom en filékniv, ömsom sax. Undra på att buketterna inte står sig så länge...
Snygg header Katta!
Kram

Loella sa...

Oh vilken smart manick! Skulle jag behöva för jag lyckas alltid göra mig illa, och ja (skäms) just för det använder jag sax........Har gett mig på min snart överblommade hortensia nu och ska se om jag kan torka blomsterkronorna....Spännande! Tack för dina goa kommentarer inne hos mig med gumman om min mams...

Önskar dig en fin härlig vårdag!
Kram Loella

Pernilla Björkholmen sa...

Nej, sax är helt förbjudet till stjälkarna .. !
Jag såg precis de fina vita äggen på högra sidan av din blogg, helt fantastiska ! Har du gjort dem ?

Ha en bra påsk !

mosterfi sa...

Det var en bra manick.
Vilka fina bilder du tar och lägger ut på din blogg, du har sådan känsla... Trevlg påsk!
/Sofie

Fågel Blå sa...

Tack för det tipset!!!!
Ha en fin Kväll!
Kramis Kathrine

Anci sa...

Jo, jag använder sax... Tack för tipset !!

Kram
Anci

Viola sa...

Tack för tipset, denna ska jag kolla efter i fackhandeln, hoppas dagen varit bra, kramen

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Den såg spännande ut. Kanske skulle man leta reda på en sån... Själv använder jag en blomkniv inköpt på blomsterbutik. Vass som attan har jag erfart... :-)

Glad Påsk!

Svenska Blomsterbloggar sa...

Vad bra att få ett omdömme om "den" vad den nu kallas. Har sett den men inte haft möjlihet att testa. Fast inget går ju upp emot en riktigt skarp snittkniv ... :)

Kram
Emelie