torsdag 3 februari 2011

Egyptiska blomsterhalsband och blomsterstavar....




I dag är jag hemma med två febriga älsklingar jag hoppas att det inte smittar för jag har inte tid att vara sjuk min utbildning är rätt intensiv så nu intar jag echinaforce i hopp om att bacillerna ska hålla sig borta från mej. I min utbildning ingår Konst och Stilhistoria både teoretiskt och praktiskt. Förra veckan startade vi med Egypten för 7000 år sen, så vi fick göra liknande som de gjorde då sy halsband av bast (de använde troligtvis gräs) och blommblad. Halsbanden använde man på den tiden i gravarna på de döda och lade i bland i flera rader på deras kroppar. Redan på den tiden användes blomsterbinderi fast i lite annan form än vi har idag man gjorde bla blomsterstavar som liknade den på nedersta bilden som är ett grupparbete från i fredags. Längst upp hade man nog oftast en lotus eller näckrosblomma men vi tog de blommor vi har tillgång till i vår stav så här fick en ros pryda toppen, stavarna användes troligtvis till fest. Ha en bra dag alla!
*
Last week in school we made neclases of flowerleafs like
they did in Egypth for 7000 years ago (but with the kind of flowers we could get now), they used it on the dead in the graves. We also had teamwork where we made flowersticks like the egypthians did at that time. Today im at home with my two kids who have fever. Have a nice day!

13 kommentarer:

Ewa`s Galleri sa...

Vilka fina halsband,men i graben,skulle kunna tänka mig o gifta mig i ett
Ha en bra dag ,hoppas bacillerna skyr dig

Katta sa...

Håller med dej Ewa, de skulle vara fina att gifta sig i :)

Sanne sa...

Dear Katta,

ohhh, first best wishes to your children !!!
I love your neclaces...what a nice old, idea , never saw it before ...eucylaphus ( in german ) is hard to get here ...I try it again...
Have a nice day,
all the best ,
Sanne

Fågel Blå sa...

Vilka helt underbara halsband så fiiina!!!!
Hoppas barnen kryar på sej!!!!
Kram Kathrine

linnea-maria sa...

Jag har läst i en bok om folkkonst att man även gjorde blomsterstavar här i sverige på 1800talet till fest. Din tolkning är jättefin /Therese

Fru C sa...

Spännande utmaningar på utbildningen ;)
Kram//

Country Hill sa...

Så fint, kul att få historien bakom. Måste vara en givande utbildning.
Hoppas barnen är på bättringsvägen!
Kram Lena

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så roligt med historia på det viset, inte direkt något man lär sig i "vanlig" skola. Och halsbanden blev ju väldigt läckra.

Hoppas att du klarar dig ifrån att bli sjuk.
Må gott!

Viola sa...

Vilken spännande utbildning du går..underbara halsband, var ju i norge och hälsade på mitt yngsta son, en vuxen man på 1.93 och sista dagen insjuknade han i influensan så man är lite skraj att man ska åka på denna sjuka, håller tummarna för oss båda att vi klarar oss, kramen

Mamma C sa...

Vilka grejer ni får prova på att göra på utbildninge.
Kram Mamma C

Skogslyckan sa...

Hoppas barnen mår bättre nu. Vad spännande med historia invävd i blomsterkursen, Ha nu en skön helg!
Kram Pia

Elisa Day sa...

Hoppas barnen mår bättre nu. Undrade först att vilken hög brudbukett på sista bilden, men sen läste jag vad det var. :)

lugnet sa...

Sååå Vackra!! Hoppas att du håller dig frisk nu så att du inte missar en massa värdefull tid i skolan:) Det verkar så KUL!
Hoppas du får en fin Helg!
Kram//Ulrica