tisdag 26 oktober 2010

Helleborus niger...




Tidigt kanske men jag har redan skaffat årets Helleborus. Ser den inte heller så mycket som en julblomma även om den nu kallas för julros tycker den passar bra redan nu så när jag fann en på Lolodi förra veckan fick den följa med mej hem. Kanske det blir fler sedan fast då lila som är min favoritfärg på blomman. Här har jag knipsat av en blomma för att ha i en liten flaska, de står sig så ganska länge med men krukan får stå ute eftersom den trivs bra i kylan. XOXO
*
Here´s my favoriteflower for this time of the year. On swedish its called christmasrose but i dont think of it so much a christmastflower and it likes to be outsie in the cold, but here I cut of one little flower to keep in
a little bottle. XOXO

15 kommentarer:

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Heisann..
så flotte bilder av julerosen....den er nok ikke og få kjøpt her ennå...
ha en fin fin dag
eddaKlemmer

Fågel Blå sa...

Godmorgon!
Åh så fin!!! har dom redan kommit i handeln, måste ut och kolla!!!!!
I love your header!!!!
Ha en fin dag!
Kram Kathrine

Anci sa...

Fina bilder och vackra blommor har du på din blogg nu ! Vet du, jag är nu väldigt trött just nu. Jag höll på att skriva din mail...

Kram
Anci

NataljaOblonskaja sa...

Men du, vad snygg grön färg det var på kulan....gillar det latinska namndet på Julrosen, Helleborus niger, låter vackert.

SoF@Format900px sa...

Tack för titt-in och snällord! :)

Varma soliga hälsningar

Sanne sa...

Dear Katta,

I love the christmasrose, too...Last christmas I got one and put it out in my garden, I hope it will get some blooms this year...
The little green christmasbowl (?)
is very nice...
Have a great day, best wishes
Sanne

Skogslyckan sa...

Visste inte heller att de fanns att köpa redan. Underbara bilder du tagit, som inspirerar!
Kram Pia

Loella sa...

Kom på mig själv med att leta efter hyacinter lite så där i smyg häromdagen, så om du är knasig som tar in en julblomma nu då är vi två :)

Fina bilder! Rost, krucifix och den gröna pumlan.....Mmm...du har smak kvinna!

P&K Loella

Ulrica sa...

Älskar färgen! Och blomman är lite som en orkidee, den står sig ett tag i vatten!! Toppen! Hoppas du mår bra! Idag är det fint ljus ute, kanske för att ta lite foton:)! Kram//Ullis

Country Hill sa...

Din nya header är så tuff, den svarta provdockan gillar jag verkligen. Julrosor är så fina men jag lyckas aldrig riktigt med dom, vattnar nog för mycket.
Ja gissa om jag varit irriterad ja näst intill förbaskad men jag är jäkligt envis!
Ha en fin dag!
Kram Lena

Vit Poesi sa...

Jag satt precis i soffan och tänkte att jag nog skulle skaffa mig en julros i år, så visar du världens vackraste inlägg :-) Nu måste jag helt enkelt ha en.
kram på dig
Malin

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Julros är verkligen en vacker blomma. Och den blir bara ännu bättre just för att den inte är speciellt julig. :-)

Hoppas du har en riktigt fin onsdag!

Elisa Day sa...

Är svag för lime färgade blommor. Den där var vacker i kontrast mot dina vackra rostiga saker. Kram

Mamma C sa...

Vackra blommor, får hoppas att inte rådjuren tar våra i år igen.
Kram Mamma C

Ewa`s Galleri sa...

Julros, de är underbara
Lika fina bilder som alltid