onsdag 17 mars 2010

Inte som hos grannen...









Fortsätter med Barbadosbilder här, har ju
några stycken om man säger så ;)
Något jag faschinerades av när jag var där var
hur folk bodde. Det fanns stora skillnader men
de flesta bodde i hus antingen i villor eller i
sk chuttlehouses. det är en typ av hus man äger
men man hyr stengrunden till. De såg ut som
svenska kolloni-stugor i varierande skick.
En del lade ner massor på att måla och sköta om
sina hus när andra inte brydde sig alls utan i
stället lade ner allt krut på en lyxig bil som
stod och gläste bredvid.
Kom man däremot ut från stan fanns områden med
riktiga lyxvillor där man hade hela områden
inhägnade med grind och vakt.
Något de flesta hade gemensamt var färg!
Här bryr man sig inte om vilken färg grannens hus
har utan öser på med färg med liv och lust.
Om jag ska vara ärlig vågade jag inte gå så långt
in i dessa områden med min stora kamera så flera av
dessa bilder är tagna från bilrutan. Om ni vill se
fina bilder från dessa områden som en fotograf
uppväxt ön tagit och gjort en hel blogg om så
klicka på den här länken Barbados in focus
Ha en bra dag!

15 kommentarer:

Anci sa...

Oj, det är verkligen kul att se de olika husen. Det är ju helt annorlunda mot här i Sverige, där man inte får måla husen hursomhelst.
Jag gillar bilderna förstås !

Ha en underbar dag

Kram
Anci

Anonym sa...

Åhh de är ju så fint men jag undrar va en sån liten kollonistuga kan gå på.. Såå otroligt fint med all färg de passar lixom där.. Hur va maten annars, jag har ju bara varit på dom rep. i dom krokarna mycke frukt fick man där.. Ahh jag längtar bort som in i norden.. Du och jag kanske skulle ta en indien resa i höst :)
Kraaaam kram Nostalgi Linda

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Festlige farger på husene...en blir jo litt glad av de:)
eddaKlemmer:)

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

ABSOLUT snart en hurry curry!
Fast jag har varit hmm ja där en g själv utan dig då längtan blev för stor.. jag gillar verkligen den maten... Vore ju så kul med en indien tripp ;)

På dom.rep bodde vi på all inclusive så då vet man ju inte riktigt hur mat kulturen ser ut.. Men mycke fisk lät ju inte helt fel, men jag kan bli lite dålig av för mycke friterat.. Men dina bilder är jätte underbara och stranden sen..

Ahh vi måste ses snart så du får berätta.. Gärna kring lön då Linda haft spenderbyxorna på och du har ju varit och rest :)

Kraaaam igen..

Elisa Day sa...

Vad härligt med så starka färger på husen. Vackra bilder! Kan inte se sånt här just nu, får sån längtan att få resa iväg Kram

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så härliga hus! Och vilka färger. Det känns verkligen passande med sådana färger i Söderhavets hetta, men jag undrar jag om man tyckt det varit lika fint här uppe hos oss...vi som är lite svalare...
;-)

Hoppas du har en härlig onsdag!

S o F sa...

Tack för härliga bilder - jättekul att få se.
Färgterapi. :)

Ha det gott!

Fru C sa...

Härliga färger men kanske inget för svenska förhållanden. Men det är ju det som är tjusningen med att resa, att upptäcka och se saker som vi inte har hemma! Tur att du kryat på dig, för det har du väll?
Kram//Carolina

strömmas sida sa...

Vilka härliga hus med så glada färger. Där skulle jag mer än gärna bo. Var det inte svårt att lämna värmen och allt det fina och åka hem igen?

J, man kan bli impad av sina ungar om hur duktiga dom är. Modiga också som vågar ge sig i kast med mycket.

Gruvsamt med allt känns det och ändå skönt att allt är på g och att hjälpen är nära med knölen och all värk som jag har.

Nu ska jag kolla dom andra bilderna du hänvisar till.

kram
strömma

Queen Of Småland sa...

Wow, vilka färger!
Jättefina bilder!!!!
Ska kolla bloggtipset sen också. Barbados är ju ett paradis deluxe.
Såååååååå man längtar efter värmen nu!
Ha en go kväll
Kramen
Stina

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad märkligt det är att husen där är vackra med alla sina färger och former, men här skulle man nog inte tycka att det var riktigt lika charmigt...
Kram/ Anna

Richie's 2ts Inspires sa...

He he... verkligen kul med olika starka färger.

Livet är inte så lätt på dem flesta men ändå värdigt.

Ha kul!

lugnet sa...

Sååå underbara och färgstarka bilder du visar!! Såå sugen att resa men plånboken tillåter inte det för tillfället.. Drömmer mig bort i dina bilder istället. Alla våra vänner(i princip) har rest nyligen. Två familjer till Thailand och ett par till LA. ett par kom hem med underbara orkideer till oss som vi får dofta på istället!! Ha en fortsatt fin vecka!
Kram//Ullis

Levindas Värld sa...

Wow vilka häftiga hus och så levande och personliga!!

Roligt att se hur vi människor lever olika beroende på var i världen vi bor, rätt intressant det där med kultur och så :)

Javisst är madonnan fin i och med att den är så kantstött och ruffig i stilen, vacker!

Hoppas solen tittar fram hos dig bakom molnen *ler*

ha det fint!

Möllebacken sa...

Så läckert! Jag är ju svag för färger. Verkligen fina bilder. vad underbart att få ha upplevt detta. Måste kolla in länken.
Ha det bra!
Kram Pella