måndag 17 augusti 2009

Gustaviansk stil...








Något som inte direkt går att finna hemma
hos mej är den Gustavianska stilen, trots
att jag tycker väldigt mycket om den. De
här bilderna tog jag i lördags då vi var på
Skansen, de är inne ifrån Skogaholms herrgård
som ursprungligen kom från Närke.
Älskar den kristallkronan längst upp och
kakelugnen, kolla in den väl använda knyppeldynan
och hatten på stolen på nedersta bilden.
Bilderna är som vanligt förstorningsbara om man
klickar på dem.
Ha en bra dag!

15 kommentarer:

S o F sa...

Tack för fiiina bilder, jag tittar och njuuuter...

Ha det gott!

Viola sa...

Just nu står det gustavianskt i VIOLANS panna...flyttar man till ett gammalt hus från 1700-talet vill man ju ta upp en del saker så klart...måste gå till bokhandeln och se vad som finnes...i det lilla huset där butiken ska ligga finns det trärullgardiner från 1700-talet som är handmålade med Bellmanmotiv...du kan ju förstå hur jag betedde mig när jag såg dom för första gången...:) hoppas dagen är bra, kram

Elisa Day sa...

Hej du! Fina bilder! Det är samma soppa med mina grannar, en av dom ska nog flytta men hon flyttar inom samma område precis mittemot min mamma :( Hon har gjort allt möjligt som hon borde flygit ut för länge sedan, men inte här. Försöker att koppla bort dom och skita i vad dom skriker och kallar mig för. Kram

annashusidingtuna sa...

Tycker också om den gustavianska stilen men har den heller inte hemma precis, men fint är det och dina bilder är underbara!
Kram Anna

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

åå kattav sååå vackeert!!!
vacker stil...jag gillar många olika stilar, men man kan ju inte ha allt hemma:)


♥Kram Millan ♥

Lina sa...

Ja, både kakelugnen och kristallkronan skulle få flytta hem till mig! :-)

kram

strömmas sida sa...

Vilka fina bilder. Det måste vara
härligt att strosa runt i så fina rum.

kram
strömma

corrina sa...

Det gustavianska är även en favorit hos mig. Kram

Anneli :o) sa...

Tjusigt och pampigt :-) Man får njuta av bilderna då ens eget hem inte "riktigt" ser ut så :-)

Ha det gott, kram Anneli W

PS. Tack för Din fina kommentar, jag blev jätteglad :-D

Anonym sa...

SHIT va fina bilder!!!! SUCK =)
Tänk att bloggen blivit blå sen sist *L*

KRAM Line

lugnet sa...

Vilka härliga bilder!! Älskar den Gustavianska stilen! Vi var på Gimo Herrgård och där var det också vackert!!

Må så gott//Ulrica

Åsa´s Blåbär och Mjölk sa...

Oj, oj, oj jag blir helt sjuuuk!!!
Jag älskar Gustavianskt!
Så vackert, så tjusigt.
Önskar jag hade allt i den stilen.
Men tyvärr...
Jag får nöja mig med den lilla matsalsgruppen. Fast den är inte heller riktigt komplett. Och inte har jag en Gustaviansk kristallkrona heller...

Tack för dessa vackra bilder!
Jag tror jag stannar ett tag till och drömmer mig bort i slottet!

Önskar dig fina dagar..!
Kram kram / Åsa.

Anci sa...

Dit måste jag gå och titta. Så fint det är ! Hur har jag kunnat missa det ?

Kramar

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej!
Kul att du varit uppe i hemtrakterna. Det verkar som om ni hade det ganska så skoj på festen ;P

Vilka härliga bilder du har i ditt inlägg, tänk om man hade så fint.
Ha det gott. Kram

Sussie sa...

Härliga bilder, ja tänk att bo så. Knyppeldynan är vacker. Det kanske man skulle prova på, att knyppla, nja kanske för pilligt. Ha en fin dag :)