torsdag 16 juli 2009

Fria fåglar och fästingbett...





Den här kupolformade vackra buren har jag till
låns, det är min granne som hittat den ja ni
kan kanske gissa var. Men den är bara till för
fria fåglar.
I går skulle jag och barnen åka och bada så jag
tog och smorde in dem, när jag smorde Em i
ansiktet upptäckte jag att örat var rött,svullet
och att en rodnad gick in mot kinden jag trodde
hon slagit sig när hon lekt men hon sa "-Det var
där fästingen bet mig." Så visade det sig att
hon fick en fästing bakom örat sista dagen på
dagis utan att berätta det för mej och nu nästan
tre veckor efteråt blev det rött och svullet så
vi fick en akuttid på vårdcentralen där hon fick
Penicillin mot borelia. Usch vad jag hatar dessa
äckliga fästingar! De är några luriga äckliga
varelser som är hur lätta som helst att missa men
kan ställa till ett riktigt elände i värsta fall.
Nu kan vi bara hålla tummarna för att penicillinet
hjälper och att allt går bra.
Kram Katta

14 kommentarer:

Mamma Millan sa...

Hej katta o tack för dina rar hälsningar hos mig!!!
Men såååå fint du har det,vulket hem..du upphör ju aldrig med att föråna..underbar bur...hoppas du får låna den riktigt lääänge då;)))

Men stackars Em...åk in o kolla genast...fästingar är absolut inget att leka med!!!
Min dotter hade med en nyss,,,men inte blivit a något med den..phuu...i har ju inte tagit sprutorna än u...dumma som i är!!

Nu ska vi ut på göteborgs gator o torg...träffa en annan familj här o fika o äta gott"! Här på lite minisemester!!

KRAM MILLAN ♥

Viola sa...

Men hallå...att inte dagiset berättade detta..läskigt med dessa odjur..har allitd fästingkontroll varje kväll när man lägger sig och Otto drar ju uín en del av dessa hemskheter..vilken hörna med buren så vackert..ni har tydligen en otroligt skattkammare ihuset, ha en fin dag och så håller vi tummarna,...kramen

Elisa Day sa...

Vilken vacker bur! Och vilken vacker vägg med krumeluren. Ler åt dina fria fåglar. Jag har själv två likadan en sitter på ett gammalt fönster och den andra sitter uppe på en hylla. Nimbus har inte fått fast dom ;) Vad konstigt att inte dagiset berättade om fästingen! Dåligt av dom. Hoppas medicinen hjälper snabbt! Här uppe har vi nog inga fästingar. Inte än iaf. Idag ska jag iväg till Torneå och Haparanda över dagen. Hoppas du får en bra dag! Kram

Trottinglady - Cajsas Rum sa...

Hej där!
Råkade hamna på din blogg när jag såg det där om fästingbett....Fy va det verkar otäckt. Jag tar hellre våra myggbett men fästingarna börja dyka upp hos oss också, tyvärr!
Har tänkt åka till Sthlms skärgård men just fästingarna gör att jag tror att jag avstår. Stannar i min egen skärgård.
tack för att jag fick titta in!
Carin

strömmas sida sa...

Vad läskigt och tur att ni fick tid
direkt och fick pencellin. Det går nog bra ska du se.
Men märkligt att dom inte berättade
det på dagis.
Här uppe börjar det finnas fästingar också *tvi*.

Vilken fin fågelbur.

kram
strömma

Underbara Hem I En Ladugårdsbyggnad sa...

ja dem där äckliga varelsera skulle bara inte finnas jag får panik bara av att tänka på dem, hoppas allt går bra nu
kramis

Ullis/Leva på landet sa...

Fästingar är inte kul. Vi har ju som tur är inte så många här men katten brukar få någon per år. Tycker att det är konstigt att inte dagiset sagt något om fästingen till dig. Hoppas att Em blir bra snart.

Kram Ullis

Elisa Day sa...

Ja just det du gillade ju inte fåglar! Var på två loppisar igår, på en av dom så fanns det en nästan exakt kopia av din fågelbur men i miniformat! Den var nog kanske max 10 cm hög. Vaknade tidigt idag av att en brandbil var utanför sovrumsfönster med sirenerna på. Dom var där i ca 30 minuter och höll på med slangar och jag vet inte allt. Kände bara att nu flyttar jag! Som om det var mina idiot grannars fel att brandkåren var här.. ;) Har du ritat krumeluren som är på den svarat väggen? Kram

trollmor sa...

Det är lite läskigt det där med fästingar.Man vet ju liksom inte vilka som är smittade med borrelia.
Vi här uppe i norr är ganska förskonade av dessa kryp men de börjar på komma mer och mer.
Kollar hunden ofta i alla fall för det händer att det fastnar nån ibland.
Kramis ewa

Lina sa...

ÅHHHHHH! Vilken vacker bur!!!!!!!!! VILL HA! :-)

Som tur är så slipper vi fästingar här uppe i norr. Men då har vi ju lite mer mygg istället (fast i sommar har det varit ganska lungt med det också här...)

Ha det bra
kram!

Anci sa...

Vad fint det är med buren ! Det är så annorlunda (och bra menar jag då !).
Hoppas det går bra med Em's fästingbett.

Kram

Elisa Day sa...

jag hade tyvärr inte fel angående grannar och brandbil. En av min grannars "bekanta" har mest troligt tänt på bostadsföreningengens orförandendets bil. Gissa om jag trivs ännu bättre här! Känner mig inta alls trygg. Hoppas det gick bra hos läkaren idag. Kram

Betongängeln sa...

Så fina burar...
hoppas det går bra och pencilinet hjälper...man kan undra vad de djuren gör för nytta i vårt eller sitt liv...
kram
annelie

Mamma Millan sa...

Hallojs,,,ville bara kolla hur det gick med Em!?

Hoppas det gett sig!
Det sägs ju vara otroligt med fästingar i år...usch ja...

Lite rädd för det...likaså svininfluensan!Ska vaccinera oss bums när man kan!!
Såg min förra kommentar...det är INTE stavfel..bara data slarv...tangenterna vill sig inte riktigt på denna datan..har väl slitit ut den med mina långa naglar;))

kram till Em♥