måndag 27 oktober 2008

Medelhavsmuseet...

En ny liten silverkantad skål inköptes på lördagen
då höstlovet startades med ett besök på medelhavsmuseet.
I deras butik kan man hitta mycket fint i min smak.
Dessa gamla flaskor är mycket gamla de är både sneda
och vinda men mycket vackra och charmiga alla från
trakterna runt medelhavet, gillar skarpt den lila med
silvertopp. De fanns inne i själva museet.
De här faten och skålarna är väl lika gamla dom och
många av dem ihopfogade men man ser ju hur lika de är
de skålar och fat som är så poppulära i inredningen nu.

Kände inte riktigt för att ta bilder på mumierna, det fanns
allt från barnmumier till kattmumier. Alla barn som var med
tyckte det var hur spännande som helst, det var bara vi vuxna
som tyckte det kändes lite konstigt. Själv tycker jag att det
var intressantast med alla vackra hantverk. Vi var där med
några klass och dagiskompisar till barnen så sen fick det bli ett
besök i skaparverkstan där barnen tillverkade insvepta mumier
i lera och tyg samt papyrusbilder. I dag planeras en riktigt lugn
höstlovsdag för sen händer det nåt varje dag på lovet, inte så där
så att det blir överaktiverat utan lite lagom varje dag.
Ha en bra måndag allihopa!

8 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej!

Kul med múseum-besök. Vi har inte varit på så många med barnen, men det skulle vara kul!

Vilken fin grupp du gjort i förra inlägget!

Kram
Annica

Gårdsromantik sa...

Dit var vi också med barnen för några år sedan...det jag minns mest är ett underbart cafe med härliga chokladkakor - så tokig man är.

Synd att du inte kunde shoppa den där lila flaskan - den hade passat hos dig.

Kram Maud

Leva som jag sa...

mycket vackert du visar!
kram M

LillaFlisan sa...

Jag har aldrig besökt medelhavsmuseet men nu måste jag ju göra ett besök. (Både jag och mannen älskar museer)
Jag har ju varit på Brittish museum i London ,där man har mängder med egyptologi och kattmumierna fascinerar mig otroligt. Tänk vilken status katter hade på den tiden, De ansågs nästan som gudar. Lite annat mot sommarkatter och gratiskattungar på Blocket!

När jag såg den vackra lila vasen tänkte jag faktiskt att den var väldigt mycket Katta! och sen skrev du att du gillade den! hihi!


Kram Flisan

Lottaspace sa...

Roligt att gå på museum emellanåt! Fina saker!

Kram,Lotta

Line sa...

Åh va härligt med LOV...det var ett tag sedan man hade det nu. Mumier är lite lagom läskiga tycker jag =) KRAM

trollmor sa...

Söt liten skål du hittat. Måste har varit ett intressant besök på museumet. Låter härligt med höstlov.
Kram ewa

trollmor sa...

Skrev vi samtidigt eller ? Annars var det nog det snabbaste bloggkommentar jag har fått ! gapskratt ! Kul !