tisdag 5 augusti 2008

Ulriksdal slottsträdgård...








Vilket oväder det är i dag! Känns verkligen som
hösten är här det är svårt att tro att man för mindre
än en vecka sen låg i blöt i nån sjö till sent på kvällen.
Innan ovädret här slog till hann vi i går med att besöka
Ulriksdals slottsträdgård och växthus bilderna här
ovanför kommer därifrån.


Köpte med mig lite fräscha lavendlar hem och en
mörklila kärleksört ångrar att jag inte köpte fler
men det är inte omöjligt att åka dit igen snart.
Fyndade också en ljusstake i fattigmanssilver på
deras reabord. Den hade kostat femhundra men
det var halva reapriset så jag fick den för 125kr.
Det kanske inte framgår av bilden men den är
ovanligt stor, funderar på om den går att göra om
till lampfot.Silverglaset bredvid köpte jag på loppis
i Jämtland den har nu fåtten miniros i sig. Har ett
sånt glas till med andra blommor i men det visar
jag en annan gång. På Ulriksdal har de dessutom
självplock av blommor och grönsaker så jag plockade
lite färgstarka blommor och tog med mig hem, de
väger blommorna man plockat och jag tycker det
blev riktigt billigt. Mera bilder från Ulriksdal kommer
framöver eftersom kameran är ju alltid med.
Ha en bra dag allihopa men akta er för styggvädret.

14 kommentarer:

Susanne sa...

Du skämmer bort oss med alla dessa fina bilder. Underbara statyer! Vilket fynd ljusstaken var. Går säkert att göra om till lampfot. Kolla med en elektriker. Vi har börjat skörda så smått här hemma också. Plockade in egna solrosor igår. Underbart!
Ha en fin dag.
Kram
//Susanne

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Tycker du såg lite blek ut på bilden;) *fniss*

Härligt med ett besök på Ulriksdal.

125 kronor är ju verkligen rena fyndet!Tänk vilken tur att de rear ut saker emellanåt:)

Kram Annica

S o F sa...

Tack för alla fina bilder! Det gör att jag kan sitta här framför min dator och resa Sverige runt. :)

Är så sugen på nån slags trädgårdsresa, men det kanske får bli nästa sommar, för det börjar bli i senaste laget nu. Ute är det ju fullkomlig HÖST just nu. Otroligt vilken skillnad mot förra veckan.

Varma hälsningar.

Elisa Day sa...

Vilka härliga bilder du visar! Underbara statyer och härliga blommor. Här är det också märkligt väder, kallt, det har tom varit minusgrader på morgonen! Trist, önskar att det blir varmare väder igen. Tur att dina bilder muntrar upp. Kram

Mamma C sa...

Vilken trädgård med så mycket vackra blommor i. Dit skulle jag vilja åka kolla.
Kram mamma c

Viola sa...

Hejsan, tack för ett underbart inlägg. Njuter av alla vackra bilder som du visar. Har varit en tur till Västervik och besökt lite loppisar. Lite fynd blev det väl Ha det bra, Viola

Änglahem sa...

Välkommen hem Katta!!

Man kan väl vara hemma på mer än ett ställe...eller?

Wow alltså....vilket fynd du gjorde "hemma"...Hållaren med trådrullarna.....den kommer många bli avis på....inkl. mig då*fniss*.

Ojdå! loppisbacillen smittar tydligen....*hihi* visst är det kul!!!

Åhh ljusstaken!! vilken tur du hade där....älskar när det är halva reapriset...halva av halva är ju bäst....nu snurrade jag nog till det här...men du fattar väl!!*tihi*

Vackra bilder från Ulriksdal!!

Ha det gott!
KRAMAR, Ulrika

Living by Milla sa...

Vilken härlig semester ni har haft, ljuvliga bilder..som vanligt!;) Trådrulleställningen var helt fantastisk!

kram Camilla

Linneagården sa...

Hej Katarina & Välkommen hem igen. Det var så kul att ni kikade in hos mig & nästa gång får jag ta & bjuda på fika!! Kände igen lite smått i inlägget innan..
Så charmig "trådrullegrej" du köpt, Det var väl inte här i krokarna?? måste väl fixa min oxå med spets osv...

Vad fina bilder du har tagit på vackra blommor...njut in i det sista innan hösten kommer..

Varm kram /madelene

Karin sa...

Hej Katta!
Vilka underbara bilder, jag blir så sugen på att åka till Ulriksdal när jag ser allt vackert. Kul att du fyndat så mycket fint, och trådrullehållaren är helt underbar!
Sköt om dig och vi ses snart igen!
Karin

trollmor sa...

Härliga bilder. Här varnar dom för frost i natt !! Det är inte klokt.
Ja en bloggträff på ikea det vore nåt det . "fniss"
Kram ewa

Hannahs bod sa...

Hej där!! Vilka fina bilder från Ulriksdals trädgård ....vackert...
mer bilder vill vi se.

Må gott kram Hannah

Anna sa...

Åh va vackra bilder du bjuder på, ooooh så tjusigt :)

Kram

Grindelunda sa...

Hejsan!
Nu är jag hemma igen....och vilket regnväder det var när vi landade på Arlanda. Men vet du...jag tyckte det var så uppfriskande och skönt. Däremot avundas jag inte dig att köra i eländet. Tur att ni kom hem utan missöden.

Det var så kul att träffa dig och sitta och surra en stund.
Vilka fina fynd du gjort i sommar förresten, och en massa vackra bilder från omgivningarna visar du också.

Åhh...jag skulle vilja åka till Ulriksdal, men det är ju lite långt. Och Ulriksfors är ju inte lika attraktivt..haha

Må så gott så länge.
Kram från Gilla