onsdag 28 maj 2008

Ett litet stänk av rosa...





Så här års presis innan skolavslutningar är det
många av oss som har det lite jäktigt skulle jag
tro diversegrupper som vill samlas och göra saker
ihop. I går var det skolans dag med försäljnig och
aktiviteter som barnen på skolan gjort. Efteråt hade
sonens klass picknick i det gröna vid skolan för att
tillsammans få göra något innan skolan slutar.
På vår skola kämpar lärarna och ordnar med olika
saker för att vi föräldrar ska komma med till skolan
och vara med och träffas allihopa, men tyvärr är det
inte alltid så många som kommer. Och de som kommer
är alltid desamma sen finns det vissa som aldrig är
med på nåt. Det finns faktiskt barn i klassen vars
föräldrar jag inte ens vet hur de ser ut trots att de nu
gått ihop i tre år!Visst förstår jag att ibland kan man
helt enkelt inte vara med, men att man aldrig kommer
och inte ens på skolavslutningarna, det tycker faktiskt
jag är både tråkigt och sorgligt.
Nåja, det var inte meningen med nån moralpredikan så
här på morgonen men jag var bara tvungen att säga det.
Önskar er alla en bra dag!

9 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så läckert med rosa!

Vist är det så - varför kan ju vara svårt att veta?

Kram Maud

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Oj, visste inte om jag skulle låta bli att kommentera, men jag ser det ur ett lite annat perspektiv...Visst är det trist precis som du säger men det finns oftast en mycket bra anledning till att föräldrar uteblir. Jag jobbar själv som lärare och var riktigt upprörd över detta i min tidiga lärarbana. Nu efterhand har jag förstått att allt inte är svart eller vitt.Jag kan lova dig att det är långt ifrån alla som inte visar sig i skolan som inte bryr sig om sina barn, tycker skolan är oviktig eller inte VILL vara på plats. En förklaring är att föräldrar har sådana krav på sig idag att de helt enkelt inte hinner pga allt som förväntas av dem. För många är det inte möjligt att ta ledigt av ekonomiska skäl.(det är ju inte bara skolavslutning utan idag förväntas man avklara utvecklingssamtal på dagtid också...för att inte nämna alla läkar- och tandläkarbesök som ska göras)

Kan tillägga från mitt eget perspektiv att jag är väldigt osynlig på mina barns skolavslutningar och under deras arbetsdagar i skolan.Ibland är jag med på klassaktiviteter men det är inte ofta det heller.

I mitt fall handlar det om att jag jobbar som lärare och inte kan ta ledigt när som helst. jag är fyrabarnsmamma vilket ger många sådana här tillfällen och att jag har en alltför tung arbetsbörda gör det inte lättare. När jag kommer hem från jobbet orkar jag helt enkelt inte vara social och umgås mer med folk, jag vill bara komma hem till min egna familj...

Detta betyder dock inte att jag inte bryr mig om mina barn utan jag älskar dem högt och kompenserar dem med att vara ledig SAMTLIGA lov.

Kanske ska tillägga att maken min är den som går på alla saker som jag missar...folk tror han är ensamstående;)

Hoppas mitt lilla svar kan vidga dina vyer lite och inte gå omkring och vara irriteradpå frånvarande föräldrar. Det viktiga är inte att de visar sig i skolan utan att de är närvarande i sina barns liv och att de överöser dem med kärlek!

Kram Annica

Änglahem sa...

Bra sagt Katta!! Kan förstå Annica till en viss del här ovanför, men jag upplever det precis som du! Och eftersom vi bor i ett lite samhälle så vet man ju faktiskt ganska bra vad alla sysslar med och arbetar med....Ointresse i många fall kan jag lova!...alltid samma föräldrar som ställer upp, vad det än gäller! Skolavslutningen är nog kanske bättre uppslutning...kan ju iof sig bero på att den alltid är kvällstid....Men oengagemang från förläldrar har jag tyvärr upplevt på betydligt närmre håll....Storsnuttans ena kompis är det jag sm får påminna henne och hennes mor alltså!!! Kan tala om att nu har jag tröttnat....nog för jag tycker synd om tjejen...men jag har mina två barn att hålla reda på...inte 17 ska jag behöva ta mig ann grannens unge!!! som för den delen inte vet vad vanligt hyfs o fason menas med! Om hon gör något galet och jag försöker prata med föräldrarna får jag till svar "Det får du ta med henne"!!!! Har du hört?!! Urgh inte bra att bli upprörd så tidigt på morgonen!

Håller med du Katta!
Kram Ulrika, som snart sitter upp och sover!!!*SNARK*

Elisa Day sa...

Vad fin bilden med madonna är, den so är på första bilden. Du är välkommen på teparty på min balkong, ville bjuda igen sen jag var på tebjudning hos dig. Jo Sverige är ett avlångt land så det är nog svårt att få till en bloggträff. Fast jag brukar vara i Stockholm ibland. Fast nästa resa verkar bli till Helsingfors. Inte dumt det heller. Kram

Rosa Hemmet sa...

Vad kul de låter med bloggträff!:) Älkar det rosa rosplantaget i den betongliknande krukan! SÅ vackra kontraster!

Änglahem sa...

Morsning Katta,

bara lilla jag IGEN!! tjötig jag är va?? *tihi* Nää, jag ville bara tala om att du har en utmaning hos mig om du har lust!

Kramis, Ulrika

Aalerud Stall sa...

Hei :-)

Kikker innom en liten tur før sengetid (som burde vært for 1 time siden...). Det hørtes koselig ut med bloggtreff! Sikker morsomt å se de man blogger med i virkeligheten, men jeg føler likevel at jeg kjenner dere jeg "prater" med oftest :-)
Nå må jeg finne sengen, ha en finfin torsdag!
Klem fra Britt :-)

Glitter & Marsipan sa...

Va,finns det föräldrar som inte ens kommer på avslutningar....Ja,där ser man vad man tycker olika om vad som är viktigt.Skulle själv aldrig missa en sak.
Läckra bilder som alltid.
kram Anette

trollmor sa...

Rosa är en vacker färg, och gillar den pastellrosa bäst.
Kan känna igen det du beskriver om skolan att det kan bli mycket speciellt om man har flera barn.
I år är det första året vi inte har något skolbarn.
Känns faktiskt konstigt att inte göra examenstårta och extra god mat. Inte vara i kyrkan o höra den blomstertid nu kommer..
Ha en bra dag
kram ewa