fredag 23 maj 2008

The cat is back...





Det blev en liten ofrivillig bloggpaus här men nu är jag tillbaka. Har spenderat över en vecka på
barnsjukhuset med sonen som fick njur-inflammation
med div komplikationer som hjärtsäcksinflammation, lunginflammation, vätska i hjärtsäck och en lunga samt högt blodtryck pga streptokocker som inte visade sig på det test vi var och tog i början av hans förkylning.
 Nu är han utskriven och kommer att börja skolan igen på måndag, men det blir ingen idrott och träning mer för honom denna treminen och han kommer att äta medicin ett tag och fortsätta gå på kontroller.
 Det var en liten chock att hamna där på sjukhuset med honom eftersom vi egentligen bara skulle till vårdcentralen på en vanlig provtagning. Men det har ändå varit en bra tid
på sjukhuset trots allt. De måste nog ha världens gulligaste handplockade personal tror jag. Otroligt trevliga och allmänt duktiga. Mycket att sysselsätta sig med för den som kan
 och orkar. Skola för de barn som klarar det, ett jättefint bibliotek, lekterapi,skaparverkstad, filmer, böcker och spel att låna både för vuxna och barn. Al som inte fick vara uppe och gå fick låna ett PSP spel vilket gjorde hans lycka där. Varje barn har sin egen tv-video och en bäddsoffa bredvid sängen till en övernattande förälder.Sen fanns det ett kylskåp till barnen där de kunde ta sig en piggelin eller annan glass närhelst de hade lust. Mellan olika ultraljud och röntkentagningar skjutsades
Al runt i rullstoll pga sitt alldeles för höga blodtryck, men han tyckte mest rullstolen var rolig att åka i.
 Det både Al och jag gillade bäst var skaparverkstan. Två underbara tjejer vid namn Essma och Jeanette kommer med en vagn med en massa pyssel dukar upp ett långbord där barn och föräldrar får pyssla ihop. Där gör man det man vill pratar med varann och bjuds på fika verkligen trevligt och avkopplande både för barn och föräldrar. Visar några bilder på cernitrosor och en mask jag gjorde där. 
 Nedersta bilden är Em som nu är riktigt glad att ha hela familjen samlad hemma igen. Skönt att vara här igen och en stor kram till er på Astrid Lindgrens barnsjukhus och er som lämnat kommentarer här när jag varit borta. Jag kommer in till er så småningom. KRAM !

13 kommentarer:

Mamma Millan sa...

Hej på dig wild Cat!!!!Tack tack!!

men sååå hemskt...hoppas sonen är ok...Uch då...får så dåligt samvete nu...har inte vart inne på bloggen på så länge att jag inte märkt din bloggpaus ju...skönt du är här igen...jag hoppas med vara tillbaks snart sååå trist ju!!!

Men häls till sonen nu...hoppas han mår bättre nu då..kram på dig o ta hand om er!!!!!


<3MASSOR AV KRAMAR MILLAN<3

Elisa Day sa...

Skönt att du är tillbaka! Har saknat dig! Kram

Vita ljuva tankar sa...

Hej!

Vad skönt att hela familjen är tillsammans igen. Fy så otäckt för sonen, men skönt att det fungerat så bra på sjukhuset. Lekterapin är guld värd.

Skönt att du är här igen!

Kram

Nettan sa...

Vad skönt höra att allt gått bra ändå & ni kommit hem, vilken pers.
Skönt att du är tebax igen !
Hoppas det går bra för sonen & att han kryar på sig =0).

Ha en skön Helg..
Kram Nettan

Änglahem sa...

Åhhh Katta!! jag gick här och tänkte på dig imorse innan vi åkte till Halmstad Barnmott., får nog maila och höra vad som hänt...misstänkte nästan att det blivit sjukhus...att det kan bli så illa?!! Men det var ju himla väl att det redde upp sig!!! Krya på dig Al!

Vilken tjusig mask mamsen gjorde då!! Bor en liten konstnär där inne i Katta kan jag ana!! likaså rosorna är sååå söta så!!

Må så gott vännen, vi hörs!
Många Kraaamaaar Ulrika

Grindelunda sa...

Vad skönt att ni är hemma igen. Ni verkar ha blivit väl omhändertagna.

Momma var allt lite ampen när jag träffade henne på koop´ra. Hoppas att allt reder sig nu, så ni kan komma till Flata så småningom.
Fint pyssel du gjort förresten :)

Sköt om er nu allesammans, och ha en riktigt skön helg.
Kramar från Gilla

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Skönt att du är tillbaka!

Kram Annica

Lotta sa...

Hej!
Skönt att ha dig tillbaka igen! Tur att allt är bra med sonen nu!
Astrid Lindgrens barnsjukhus är helt underbart! Jag har varit där på studiebesök faktiskt!

Trevlig helg!

Kram,Lotta

Lotta sa...

Jag jobbar på en dagverksamhet för utvecklingshämmade personer (fast nu är jag ju mammaledig) men jag är utbildad Artenom med inriktningen sysselsättningshandledning. Det var under min studietid vi var där på studiebesök. Skulle jag jobba där skulle jag väl vara just en sån där "pysseltant" med pysselvagn!

Aalerud Stall sa...

Hei :-)

Så bra at the cat is back! Og så bra at det gikk fint med sønnen, ikke minst! Det er helt forferdelig når det er noe med ungene, det er det verste jeg vet. Derfor er det godt å høre at alt går bra med sønnen, og at sykehusoppholdet ble en positiv opplevelse, tross alt!

Jeg har dessverre en helt annen opplevelse av sykehusene her i landet! Vi har vært litt inne på sykehus med vår yngste jente og det har vært tildels traumatiske opplevelser, både for henne og for oss foreldre. Har møtt på enkelte leger og sykepleiere som absolutt ikke bør ha med små barn å gjøre! Slike som blir sure når et barn på 3 år ikke ligger rolig på røntgenbenken, eller gråter når det blir tatt blodpøve... Så det sykehuset dere var på må være toppen, og så er jo navnet fint også da... Astrid Lindgren sykehuset :-)
Da har sikkert ikke deres sønn fått legeskrekk slik som vår datter har! Hun er livredd alle med hvite frakker, og nekter å gå inn på sykehus om det så er for å besøke noen...

Ha en flott kveld i Stockholm!
Stor klem fra Britt :-)

Lotta sa...

I skolan där jag studerade kunde man bli artenom med inriktningen trä, textil, beklädnad eller sysselsättningshandledning som jag. Alltså en hantverksutbildning. I min utbildning fick vi pröva på en massa olika hantverk, och så bestod utbildningen av 30% sociala ämnen.

Var alls ingen dum fråga.. inte så många som vet vad jag "är"..

Kram!
Lotta

Glitter & Marsipan sa...

Men o,vad jobbigt ni har haft det.
Vad bra att ni fick komma in på sjukhus,och fick all vård som behövdes.
Har själv tillbringat mycket tid med ena barnet på sjukhus,och vet att när det gäller och när det gäller barn så är sjukvården bara bäst!
Ha en skön helg.
kram Anette

trollmor sa...

Så skönt att det har gått bra . Njurinflammation är inte o leka med. Gubben min fick det och var ordentligt sjuk och fick äta penecilin i ett helt år. Han njurar var i stort sett utslagna men klarade sig.
Tänk vad skönt det ändå det är att det finns så bra sjukvård idag också anpassad till barnen.Min mamma berättade att när jag låg på sjukhus lade dom mig i sköljrummet på natten för att jag skrek hela tiden. Då var jag bara några månader och mina föräldrar fick inte ens vara med.Svårt att föreställa det idag.
Kul att du e tillbaka
kramis ewa