lördag 1 mars 2008

Trä och silver....

Den här lyktan har jag fått av min kusin
den är gjord av hennes svärfar som är 96år!
Han har som hobby att snickra ihop såna här
lyktor, dessutom timrade han förra sommaren
ett litet hus med fantastiska detaljer från bl a
Gysinge byggnadsvård och handsmidda detaljer
från en lokal smed. Skickligt.


Fattigmanssilver,silver,nysilver,
zink,aluminium yes I like.

Ett krackelerat silverhjärta från Turquoise
i ett litet fågelbo av hängbjörkris.
Just ris från hängbjörk kan man hitta nedblåst
på marken i parker bl a. Det är väldigt lätt att
göra små kransar,fågelbon eller hjärtan av det.
man bara lindar runt och trär in topparna så
det fäster.Gör man kransar behövs inte ens nån
tråd att binda med,gör man hjärtan kan man ta
tex snöre för att binda ihop hjärthalvorna.Sen kan
man dekorera om man vill eller låta det vara.
Fint att tex lägga ägg i till påsk.

Ha en bra lördag!


16 kommentarer:

ColonialEast sa...

Hej! Tack för titten hos mig. Vad mycket trevliga bilder du har i din blogg. Och snygga ägg du gjort. Blir så sugen på att göra ägg nu. Skrattade när jag läste din beskrivning på inredningsstilen .... shabby bla. bla och sen - svenne ..... Det var skoj !

Vita tankar sa...

Tänk att få vara så kreativ oh aktiv när man är 96 år, inte dåligt!
Att göra kransar och hjärtan av hängbjörk låter som ett kul pyssel, vet inte var vi har hängbjörkarna någonstans bara...

Trevlig lördag!
Kram Linda

"M" sa...

Älskar fattimanssilver, men har alldeles för lite sånt hemmma

Änglahem sa...

Så enkelt det låter när du förklarar björkriskransarna!!! Försökte med betoning på försökte igår och...nää det blev inte bra! Får väl försöka igen...puh!

96 år!! Inte illa, önskar man bara vore hälften så pigg vid 60!!!*hihi* kan ju gå precis hur som helst!!

Ha en bra lördag!!
Kram
Ulrika

lottens vita och gröna sa...

halloj 96 år, så reativ vill jag m vara då! vad fina skaer du visar, är också svag för fattigmanssilver...kram lotten

I en röd liten stuga med vita knutar... sa...

Vilken fin lykta, jag älskar lyktor av alla de slag, fast min sambo blir nog lite less ibland för jag springer och plockar och ändrar hela tiden :oD
Äggen som du värpt var jättefina :o)
Så sugen jag blev på att prova göra kransar jag med, tror att jag måste ut på tomten och plocka genast.

Ha en skön lördag, kram Annika

Jema sa...

De där bilderna på Marilyn är det inte många som har sett, det är till och med många i USA som inte känner till dem, och blir smått "hysteriska" när de ser dem, för att de är så bra & nästan okända !

Grindelunda sa...

Jag gillar 96-åringen skarpt!!!
Jättefin lykta!!
Och vilket härligt fågelbo.

ha en skön lördag! Kram Gilla

Guldkorn i min vardag! sa...

96 år härligt att kreativiten fortfarande finns vid så hög ålder!
Den var jättefin den lyktan!Tänk att få vara så pigg o orka med det han gör.
Silver i like to.
Jaha då måste man vänta tills det stormat så att man kan plocka lite hängbjörksris, du får det att låta så lätt bara linda runt...
ska prova iaf. skulle vara fint till påsk.
Kram Ulla-Bella

Cattis sa...

å här pysslas det inför påsken :-)

jo katterna har tagit det bra med valpen. jag är positivt överraskad. Fast leka med henne, det nedlåter de sig inte till. Och valpen tycker de är tråkiga som inte besvarar hennes lekinviter ;-)

Bara Gry sa...

Verkar vara en riktig pigg och alert 96 åring! Imponerande. Den som bara kunde pyssla nu, som 35-åring, ha,ha... Jag tar av mig hatten för honom!

Jag kan inte riktigt säga om det är svårt att sköta om ett olivträd, då jag bara haft mitt en månad. Men jag har fått kommentarer om att det kan tappa så gott som alla bladen för sen att komma tillbaka, så den verkar ändå rätt så lätt att få till! Värt ett försök. Trädet kan ju blii hur gammalt som helst, så det är kul om man skulle få till det.

Lavendel har jag haft och det var inte alls svårt. Hade i en stor kruka vid entrén och den växte jättemycket. Det doftar så underbart av lavendel, jag tror jag måste skaffa mig en i sommar igen :-) Gav bort den stora då vi flyttade.

Ha en skön kväll! Kram Gry

Mamma Millan sa...

God Kväll!! laddas det för Mello??
Tror Linda B är bra!! Perelli gör nog en "Carola".Verkar som en bra omgång i alla fall!

Men så fin lyktan är...en riktig "krutgubbe" det!!Extra roligt att ha när den är tillverkad av nån man känner ju!!

kaninerna är "Lejonhuvdad dvärgkanin" Så söta!! Den tredje är bara dvärg kanin...har även haft 2dvärgvädur, men det var nåhon elak person/personer som stall dem..barnen grät floder;(

Hoppas ni får en skön kväll!!
Kram på dig....veliga Millan

Vanilladreams and humblebees sa...

Vilka fina små fågelbon du har gjort! :) Massor av fint! Äggen också! Vart har du fått tag i alla riktiga ägg du visar längre ner... så fina!

Kramar från Jenny!
---<-@

My Lovely Things sa...

vad fina ägg du har gjort!!!

Oj vilken härlig 96 åring...verkligen roligt att höra att han har gjort lycktan..det gör mi g så glad att höra om så vitala äldre människor..

fint du har gjort på brickan med dina ljusstakar..
kram anna

minblogg-jag sa...

Nu va det länge sen jag titta in hos dig. Fin krans av björk du gjort, får nog bli en promenad i morgon å leta after lite ris.
Natti natti / Helena

trollmor sa...

Tänk om man fick leva o vara så pigg så länge i sitt liv.
Jättefin lykta.
Kram ewa