måndag 31 mars 2008

Indiska och svensk allmoge...

På några tavellister i sovrummet står
lite familjebilder, en bok jag tycker är snygg
och i guldramen min gamla katt som inte finns längre.
Den snygga boken är rätt inspirerande med,

förutom gammal och modern indisk inredning finns
det fina bilder på mönster i den,

och lotus blommor förståss.

En ganeshask från Indiska med brevpapper i
och bredvid några hattpinnar jag fick av min
chef i en syatelje jag jobbat i.
I love lila.

Så till den svenska allmogen fast egentligen
är det här kanske för ungt för att räknas som
allmoge men den här fanns och finns väl
fortfarande i så många hem att den skulle kunna
kallas allmoge tror jag.Nu äger inte jag några Indiska
gamla möbler men de är väldigt lika de svenska
i stil målning och färger tycker jag. det här
sybehörsbordet har tillhört min farmor.
Om någon av er har vägarna förbi Stockholm
och vill kolla in vackra Indiska gamla möbler
kan jag rekomendera Raja på Odengatan en
jättemysig affär med gamla fina skåp bla i källaren
och ett litet mysigt cafe längst in i butiken på gatuplan.
Så var det ny vecka och påsklovet är slut men vi är
fortsatt lediga för sonens skola har studiedag i dag.
Känns som vi har varit hemma hur länge som helst
eftersom vi var sjuka innan lovet med. Jag hann inte
med att besöka så många av er i går så jag tittar in hos
er i dag istället,ha en bra dag alla som tittar in!

13 kommentarer:

Elisa Day sa...

Vad fin ganesha asken är! Och dom lila sakerna är jättefina och hyllorna och... :) Den där boken har spanat in men inte haft möjlighet att köpa. Hoppas du får en bra dag. Kram

Mamma Millan sa...

Hihihi;) ..ne det var ju inte såå lätt att se!!!
Ne vill heller inte läga ut bilder på mig, blir aldrig bra på ngr!!!!

Så vackert..du verkar ha ett underart orientaliskt hem ju!!!!!

Ne..känner som du när man åker i väg...får såååå dåligt samvete mot barnen, så det händer inte allt för ofta!!Denna helg med mat& hotel fick vi i början av dec av nya bossen...men har inte funnits tillfälle att åka själva förrän nu,,,trots att vi hunnit firat bröllopsdag...alltid ett jox med barnvakt o annat.
men såååå skönt när man väl är i väg!(Trots dåliga samvetet som hälsar på)

Men just en sån liten allmoge byrå har min mor(min mormors),,,tror de är identiska..nu måste jag hem o kika..;)

Ha det gott då..lät inget kul att va sjuk ju!!!
har 2 töser hemma idag...lillan har såååå ont i magen..har haft det ettpr veckor fr o till..kanske blindtarmen som spökar, el urinvägsinf. ska in till doktorn senare...men lider ju såå med dem när de är dåliga....stora tösen har nog mest sympati ont....tror jag!!

men sååå jag babblar..time to fix some lunch!!!!!!!

Kram o krya på dig!!! Millan

Ps..men du behöver inte alls känna att du ska "titta" in varje dag..man gör när man hinner o har ork o lust...i bland blir det massor...i bland inget..det ska inte va nåt tvång ju!!!Kram!!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ser ut som du har likadana tavellister som jag :)

Vilka fina grejjer du visar! Jag är oxå jätteförtjust i lila!

Kram Annica

Hemma på Landet sa...

Indiska möbler är vackra.
Ett sådant "mormorsskrin" har jag också.:-) Kramis

Änglahem sa...

Hej Katta,

Fortsatt lediga?! ja ja en del ska då ta i*fniss*! Lillsnuttan är hemma idag för hon hade bara gympa, och det kändes inte så bra att skicka iväg henne när hon varit såpass sjuk till en kall gympasal. Men imorgon!!!...då får jag förhoppningsvis huset för mig själv i några timmar....lite tyst....är jag hemsk?

Vilket fint syskrin du ärvt! Skulle nog jag kalla allmoge....

Hattpinnarna tycker jag är sååå häftiga!! Nu får du skaffa dig en vårhatt!!!*hihi*

Vad fin du är på veckans Katta bild!! haha...kan du inte skicka mig ett kort på dig, du har ju sett mig.......pls.

Ha en bra mån.em!!
Kramar/Ulrika

Guldkorn i min vardag! sa...

Härligt med inspirerande böcker, Indiska har mycke snyggt...
Hattpinnarna var så fina. Allmoge = så läckert, ettsånt sybord hade min mamma. Kommer ihåg att hon hade sin sybok med alla fina snirkliga bokstäver. Även små stämplar som hon använde till korsstygn.
Synd att den affärn låg så långt bort, gillar indiska möbler.
Ha det gott!!
Kram Ulla-Bella

Maria sa...

Så vackra tavelramar du satt dina foton i,din katt du hade liknar min Lurva på pricken..så söt den var!=)Vackra indiska tavlor och allmogemöbeln är sååå vacker!Jag tycker också lila är snyggt!Ha en fortsatt fin Måndag!

Kram Maria

I en röd liten stuga med vita knutar... sa...

Vilken härligt,läcker och lite galen(får man säga så...) blandning, superhäftigt!

Hörnan som du målat blev jättesnygg.

Kram Annika

Glitter & Marsipan sa...

Vad mysigt hem du verkar ha.
Syskrinet är ju bara så fint.
Har du sett att det finns lotusblommor i glas?Såg det idag,och tänkte på dej.
Må så gott
/Anette

linda sa...

En kommentar ett åch ett halvt år senare på ett inlägg haha, men håller på och googlar på indisk inredning så har hittat hit! varifrån är den där indiska boken?

tacksam för svar!

Anonym sa...

Hi there colleagues, its enormous post concerning cultureand fully explained, keep it up all the time.


Feel free to visit my website Pirater Un Compte Facebook

Anonym sa...

This article will help the internet users for setting up new website or even
a blog from start to end.

My weblog; psn code generator

Anonym sa...

I'm really enjoying the design and layout of your blog. It's a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to
come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?

Fantastic work!

Look into my blog :: Generateur De code psn