tisdag 26 februari 2008

Tropisk värme...


I går gjorde vi ett besök i Fjärilshuset i Hagaparken.
Därinne råder tropisk värme, den höga luftfuktigheten
och att man inte får använda blixt gör att bilderna
är dimmiga och suddiga.

Det finns flera olika dammar med stora vackra fiskar
men de var inte lätta att fota.
Trädet ovan är ett silkesträd,tyckte
stammen var så läcker med knotorna på.

Namnen på fjärilarna kan inte jag men dom är många
och vackra men sitter sällan still.
Trollhasseln ovan är full av vackra gröna kokonger.

Förutom fjärilar finns här vaktlar,grodor,jättesnäckor,
sköldpaddor och papegojjor dom sitter i bur som tur
är för mig eftersom jag har värsta fågelfobin.

Två hungriga stora buna fjärilar som äter frukt,
den nedre fjärilen är en riktig bjässe
gissar på ca två dm mellan vingspetsarna.

Två trötta svettiga barn efter djungelvandringen
nu befinner vi oss i lite svalare rum.
Spröjsade fönster älskar ju jag men har tyvärr
inga själv så jag tog en bild på dessa.

Orangeriet kanske de kallar detta rum vad vet jag?
vacker miljö iallafall.

Blommorna fanns i olika rum.Den rosa i fjärilsrummet
den blå i ett nytt rum för mig...

där olika ärgade statyer m.m. fanns.

Till sist blev vi hungriga.Det finns ett väldigt mysigt cafe
där man kan sitta ute eller inne.Vi satt ute i den strålande
vårsolen.Pannkakor med sylt, rosa grädde och strössel
valde barnen så klart,man skulle nästan kunna tro att
mamma Millan jobbar idet köket eller?

På väg därifrån stannade vi till i Ekotemplet,vi gillar
den platsen tittar alltid in där när vi är här.
I detta tempel brukar folk tom gifta sig.

Lite bilder från själva naturen i parken.Vi avverkade 9,5 km
vilket är rätt så mycket för en fyraårings små ben även om
hon är van att gå mycket.
En stor stubbe kan ju vara en bra viloplats.
Ha en bra dag alla sköningar därute!

10 kommentarer:

faster atta sa...

Det ser ut som ni hade en toppendag! Pannkakorna gjorde mig hungrig... ti-hi...

lottens vita och gröna sa...

halloj där, vilken trrevlig utflykt, vist är et mysigt. vi var där en gång när dottern va 4-5 år, hon stod mest och kolla på den där underliga nakna damen....kram lotten

Mamma Millan sa...

Tack för rara ord om vår lilla stuga!! O vad gulligt du skrev i inlägget om mig;)Jo men det vet du väl att jag jobbar där!!HIHI...över allt det finns srössel!!!
Vilken härlig dag ni ser ut att haft i alla fall!! Både du , tösen, o SONEN !! Har lärt mig nu;)
Ha en härlig dag!!
♥Kram Millan♥

Radhusdrömmar sa...

Ja det är fint där :-)
Har inte varit där på länge, kanske är dags för en tur dit snart.

Ekotemplet är ju så fint!

Tack för fina bilder

Kram Johanna

trollmor sa...

Vilken mysig utflykt. Du har verkligen lyckas fånga det tropiska i dina bilder.
Nu blev jag då sugen på pannkakor också. Kanske jag måste göra det till middag det var så länge sedan jag åt det.
Kramisar ewa

Vita tankar sa...

Dit har jag velat åka länge! Älskar sådana ställen, vackra fjärilar (de är jag inte rädd för...:-))
Fikat såg gott ut som "Millan" fixade till...;-)

Det där om lammen.......finner inga ord, det är så fruktansvärt avskyvärt!!!

Trevligt att få se dina fina tovade konstverk...

Kram Linda

ColonialEast sa...

Första gången jag är inne på din blogg. Jätteskoj med bilder från fjärilsmuseet. Var länge sedan jag var där. Tack för tipset. Får ta med barnen dit. Snart! Orangeriet är jättehärligt.

Grindelunda sa...

Vilken underbar utflykt Ni gjort. Jag skulle vilja ha närmare till vår vackra hufvudstad.

Oooja...jag minns också äppelschampoot.
Kramelikram

Bara Gry sa...

Tycker bilderna är alldeles ljuvliga! Syns så väl att luftfuktigheten är hög, så det är inget fel på fotona du tagit!!

Det är mysigt att gå omkring där inne. Men hu, vilken äcklig och stor fjäril, bläh....Ger mig rysningar ända hit.... Annars gillar jag fjärilshus :-)

Så härligt att få sitta ute och äta pannkakor med sylt, hmm.... blev nästan lite hungrig, men det är lite sent- en nattmacka kanske?

Tack för de fina bilderna du visar! Kram Gry

Aalerud Stall sa...

Hei!

Så fine bilder og så mange bilder! Jeg elsker å se på bilder, så nå har jeg virkelig kost meg :-)
De har ikke slanger på det stedet her vel? Jeg hater nemlig slanger, men sommerfugler og frosker er bra... Sier meg forøvrig enig med gry, som ble sulten av å se bildene av pannekakene; de så kjempegode ut! Men nå er det sengetid for lengst, så ha en God Natt!

Klem fra Britt

P.S Leste i ditt forrige innlegg om dyreplageri. Kan love deg at det finnes ingenting som gjør meg så sint og forbannet som nettopp det! Orker som regel ikke se slike reportasjer for jeg får ikke sove etterpå... Her i Norge er jeg medlem av Dyrebeskyttelsen, så føler jeg at jeg bidrar litt i alle fall.