måndag 25 februari 2008

Sportlov och lite allvar...

Några blommande hyasinter,de står ute
och blommar först nu, de doftar helt underbart.
Några pärlhyasintlökar i vårt köksfönster,
ser ni hur solen strålar in?
Ja idag är det ett helt underbart vårväder
och det är lov, härligt!
Lite tovade saker jag visat förut.Tänkte skriva lite allvar.
Var det någon som såg det hemska repotaget på tv4 i går
om hur man i Australien plågar eller snarare torterar små
lamm för att producera merinoull? Jag klarade inte av att
se programmet men kände redan till detta att de flår de
små lammen obedövade på rumpan.
Det är ett fruktansvärt djurplågeri och de företag här i
Sverige som köper in ull från dessa länder säger sig
inte veta om detta.Det undrar jag om det verkligen är
sant. När jag lärde mig tova för ett och ett halvt år sen
var detta det första vi fick veta av vår lärare på kursen
jag gick.Ingen av oss elever hade hört om detta hemska
innan, men inköparna i våra stora modekedjor borde
känna till det eftersom det förekommit protester ang
merinoullsproduktionen tidigare.Om någon därute vill
börja tova tänk då på att kolla upp varifrån ullen kommer.
Själv använder jag bara Norsk och Svensk ull, den klipps
på normalt sätt av fåren utan djurplågeri.
Jag har nu ingen länk här men om någon missat
detta och är intresserad kan man gå in på tv 4 se .
Nog om detta för denna gång.

Ha en solig vårmåndag alla läsare!

13 kommentarer:

Fru A sa...

Vi såg en liten stund på det programmet, H&M har ju iaf satt ner foten och sagt ifrån om det vilket tydligen skrämde australienska ull-lobbyister en hel del...

rost&rosor sa...

Hejja H&M!!!Katta

Änglahem sa...

Det programmet såg jag inte, och det låter som något jag inte klarat av att titta på!! Det räcker att läsa vad du skriver så vänder det sig i magen på mig...Fy vad vidrigt!!!!!

Vilka fina tovade saker!! Du är verkligen duktig på det här med tovning!!!!

Ha en bra start på sportlovet!!

Kramis
Ulrika

Bara Gry sa...

Bra av H&M!!! Tack för upplysningen, Katta. Jag visste faktiskt inte detta om merinoull....Jag använder nästan aldrig ull, varken i kläder eller något annat, men ska absolut ha det i åtanke om jag köper något i ull eller ullblandning! Vi konsumenter kan påverka försäljningen och därigenom även producenter, så din information är viktig!

Vi har också varit lata nu på morgonen. Minsten sover FORTFARANDE....men han började vrida lite på sig när jag var inn alldeles nyss, så det dröjer nog inte länge. Kan inte komma ihåg att han sovit så länge någonsin, men det är väl helgens strapatser som gör sig gällande :-D

Soligt väder här med, och jag tänkte också passa på att njuta lite av det idag!

Ha ett skönt sportlov! Kram Gry

Mamma Millan sa...

hej go midda..tack för dina så söta ord!!!

Ja, jag hörde på nyheterna om ullen idag..inte klokt, man blir så aaarg!!!Hatar allt sånt djurplågeri!!
Men tror de stora kedjorna nu skulle bojkotta,,,H&M mm

Ialla fall var ju dina små verkhelt otroligt söta!!!!
Som du vet så ääälskar jag ju bakverk...i alla former ju!!

Kram på dig Millis!!

Jo bara en liten fråga med;
när man gör inlägget på inredningsbloggar...hur gör man då för att bara visa sitt namn...o inte hela adressen i länken??....När jag gör så blir ju hela adressen med...såg på din , där stod det bara Rost o rosor....kanske lite dum men, inte lärt mig allt än här!

Grindelunda sa...

Tillbaka i verkligheten igen känns det som.
Haha...skrattade gott åt din kommentar när jag drömde så knasigt. Nej..mina grannar känner jag allt igen.
Vilka underbara vårbilder Du visar. Jag längtar...så jag fortsätter måla mina utemöbler :)

Intressant inlägg om ullen. Jag såg inte det programmet, men skall definitivt ta reda på var ullen kommer från hädanefter. Det är så mycket ruskigt som händer och sker.

Må så gott!
Kram Gilla

trollmor sa...

Läste om vidrigheten i kvällstidningen.Jag blir så fruktansvärt upprörd över sånt.
Tänk att det har hållit på så länge denna metod utan att nån har reagerat det är jag mest rasande över.
Alla stora klädkedjor borde ta efter H&M.
Kramis ewa

lottens vita och gröna sa...

halloj såg inslaget det är för jvligt... jag har arbetat i många år på H&Ms inköp,de kollar allt 100 ggr innan de lägger en order, de har superrutiner! nu är jag inte kvar där men är stolt att de som är så stora lägger ribban! kram lotten

Dorthe sa...

Herre gud så gräsligt!!!! Jag klarar nog inte av att se det programmet....redan nu, när jag bara läser om det, ryser jag och känner hur tårarna är på väg. Tack för att du berättade!!!!

Kramar
Dorthe

Guldkorn i min vardag! sa...

Jag såg på nyheterna om detta hemska med de stackars lammen vilket djurpålågeri!
Klarade inte av att se kalla fakta efteråt tyckte det var så hemskt. Men en sak är då säker någon ull därifrån kommer då inte in i detta hus.
Buuu för australienska fårfarmare.
Kram Ulla-Bella

I en röd liten stuga med vita knutar... sa...

Hemma hos oss har det varit mulet och stormvindar så nästan alla vägar är igen drivna av snö.

Jag såg inte på programmet men hörde om det på radion och det är tragiskt, tack och lov för att H&M har tagit sitt förnuft till fånga.

Ha ett bra sportlov,
kram Annika

me and alice sa...

Hej!
Visst är det hemskt! Kunde inte se på det inslaget. Hörde hur dom små stackarna skrek. Såå fruktansvärt. Har haft en lektion för barnen i dag om varför man inte ska köpa den ullen...
Från det ena till det andra...Vad fint du planterat. Och som vanligt visar du en massa fina tovade saker. Blir så sugen att prova när jag ser dina...
kram Susanne

Mamma Millan sa...

tack så mycket, har provat nu o det funkar!!!

Man lär sig lite nytt varje dag!!!
♥Kram Millan♥